Sunday, April 16, 2017

Ride ke Fraser Hill dengan Kapcai

Ride ke Fraser Hill Dengan Kapcai
17 April 2017

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Fraser Hill terletak di negeri Pahang, Ia antara kawasan pelancongan pergunungan yang popular dan menarik kepada rakyat tempatan dan pelancong asing kerana suhunya yang sejuk antara 17 - 24 Celcius. Puncak tertinggi Bukit Fraser ialah 1,310 meter dari aras laut. Terletak kira-kira 105 kilometer dari bandar raya Kuala Lumpur.

Bukit Fraser mendapat nama dari seorang pengembara British pada zaman kolonial iaitu Louis James Fraser . Terdapat pelbagai cerita menarik tentang Fraser tetapi tidak pasti kesahihannya termasuk andaian beliau sebagai pengeluar dadah opium dan perjudian di antara para pelombong di Pahang. Pelancong tidak perlu merasa risau untuk bermalam disini kerana banyak bilik hotel,apartment dan homsestay disediakan.
Jalan raya menuju kepuncak Fraser Hill (10km) sempit bengkang bengkok dan berselekoh tajam namun kini telah dibina satu lagi laluan untuk turun dari Fraser Hill dan dijadikan jalan sehala untuk naik dan turun. Tiada lagi jadual untuk turun atau naik Fraser Hill. Walaubagaimana pun para penunggang perlu lebih berhati hati kerana permukaan jalanya sering basah dan lembab.

Perjalanan menuju Frazer Hill

Kami mula berkumpul pada pukul 8.30 pagi di Sg Tua berhampiran stesen pam Petronas. Setelah kesemua kami (5 org) berkumpul kami memulakan perjalanan untuk ke Fraser Hill lebih kurang pada pukul 9.00 pagi.
Sampai di Batang Kali kami singgah di sebuah gerai ditepi main road. Banyak pilihan makanan disini seperti mee kari,ns lemak, roti canai,nasi dagang dan kueh mueh.

Selepas bersarapan dan berehat sambil menunggu rakan rakan selesai menghisap sebatang rokok kami meneruskan perjalanan melalui jalan lama Ipoh - Kl.
Selepas lebih kurang 25 mnt kami sampai di Kuala Kubu Baru dan singgah lagi untuk mengisi petrol.
Kami memulakan perjalan dari KKB ke Fraser Hill tepat pada 10.30 pagi mengikut jam tangan bro awie. Perjalanan ke Fraser di ketuai oleh Afeek diikuti oleh Awi King Eijam dan aku yang last sekali. Laluan dari KKB sehingga ke penghujung Empangan cantik dan lebar. Kelajuan kami di sini sekitar 100 - 110 shj.
Setelah melepasi Empangan Sungai Selangor jalanraya nya mula bengkang bengkok tp ok (laluan seperti ini menjadi kegemaran kepada kakl kaki leper). Afeek dan Awie meninggalkan King dan Eijam dikelompok kedua manakala aku berseorangan lebih kurang 100 meter dibelakang hehehe. Dipertengahan perjalanan mereka berhenti menanti aku dan meneruskan perjalanan sebaik aku sampai.
Diperingkat kedua kedudukan perjalanan masih sama dimana Afeek dihadapan diikuti Awie King Eijam dan aku. Sepanjang perjalanan ini kami melewati berpuluh penunggang basikal yang juga menuju matlamat yang sama iaitu puncak Fraser Hill. Kami sampai ke puncak Fraser Hill tepat pada 11.15 pagi (lbh kurang 45minit) dan berehat sebentar untuk mereka menghabiskan sebatang rokok. Setelah selesai "perasap" kami mula bergerak ke bulatan jam Fraser Hill untuk sessi bergambar.
Hampir 20 minit menghabiskan masa disitu kami bergerak kekedai makan "restoran puncak" tidak jauh dari bulatan tersebut.
Aku mengambil semangkok sop sayur dan air panas untuk memanaskan badan manakala rakan2 yg lain hanya minum panas sahaja. Kerana tiada apa apa yg menarik disini selain hanya untuk merasa suasana sejuk dan nyaman kami mengambil keputusan untuk turun semula.



Selesai rehat rehat kami mula siap untuk turun balik Kl.
Tepat jam 12.40 tgh kami mula turun meninggalkan Fraser Hill. Laluan untuk turun ini mungkin agak baru jadi keadaanya lebih baik jika dibandingkan dengan laluan lama (untuk naik).
Lebih kurang pukul 1 kami tiba di persimpangan jalan besar dan singgah sekali lagi untuk berposing berlatar belakangkan tulisan Bukit Fraser.

Jam 1.15 tgh kami bergerak turun menuju KKB dengan kedudukan barisan tunggangan masih sama, Afeek Awie King Eijam dan aku😃😃. Ketika menurun kelajuan lebih sikit daripada ketika menaik. Aku tidak ketinggalan terlalu jauh seperti ketika naik dari kelumpuk kedua cuma ketinggalan sekitar 10 - 15 meter shj. Perjalan berjalan lancar walaupun terdapat antara 15 - 20 buah kereta turun dan naik ketika ini tidak seperti ketika kami naik hanya bertemu 5 6 biji kereta sahaja.

Kami sampai di Masjid Ar Rahimah KKB pada pukul 1.45 dan singgah sebentar untuk solat Zohor dan kemudian terus ke gerai cendol Pak Samat yang terletak diseberang jalan Masjid itu.



Selesai menjamu selera dengan cendol special Pak Samat kami terus pulang ke Kuala Lumpur melalui Batang Kali dan Ulu Yam. Kami berpisah untuk bersurai menuju kerumah masing2 berhampiran BHP di Ulu Yam.
Alhamdulillah tepat jam 4.00 petang aku sampai dirumah. Kami bersyukur kerana sepanjang perjalanan ini cuaca baik dan tiada sebarang kejadian buruk berlaku.

Jarak = 216 Km
Petrol = Rm 11.00

Sekian Jumpa Lagi.

Fb @Honda Rs150r Center (Semangat Impian)

No comments:

Perjalanan

"Iron Butt Ride 1600 Kilometer" Asri Mohd AsriMalaysia

Ride solo "Ride Iron Butt 1600 Kilometer" *1609 Kilometer *20 jam 40 minit * Modenas RS200 Kuala Lumpur - Dang Bay Johor...