Sunday, October 8, 2017

Test Ride Benelli Rfs 150i

Berkongsi pengalaman menunggang motorsikal Benelli Rfs 150i.

Laluan lurus..

Pecutan Rfs yang berkapisiti enjin 149cc,dengan kuasa kuda 15.5 pada 8500Rpm dan dengan penggunaan 3 spark plug pasti tidak menghampakan pemiliknya. Ditambah dengan pemasangan fork "up side down" yang pertama dalam kelas nya menjadikan pecutan Rfs bertambah mantap dan sesuai untuk tunggangan  berkelajuan tinggi. Reka bentuk Rfs yang sporty juga turut sesuai untuk mereka yang mencintai kelajuan dan meroket. Ketepatan dan cengkaman kerika memberek kecemasan tidak perlu diragui , ini kerana brek hadapan nya mempunyai 2 pump. Pecutan Rfs abam rasa setanding dengan jentera lain yang sama cc manakala top speed Rfs juga tidak kurang hebat nya, mampu mencecah 136kmj (kalau tunduk & fly mungkin cecah 140😅😅). Tiada rasa bergoyang ketika meluncur laju dan ketika meter ditahap maksima.


Laluan berliku.

Melalui pengalaman abam 2 kali menunggang Benelli Rfs di laluan popular untuk kaki kaki leper iaitu ,di K. Klawang dan hiway karak, abam dapat rasa Rfs sangat selesa dan mudah dikendalikan ketika mengambil selekoh.
 " footrest" yang fleksible dan tayar standard yang dibekalkan juga memainkan peranan dan sesuai untuk tujuan meleper, tiada perasaan risau motor tergelincir ketika mengambil selekoh. Tiada masaalah untuk mencecah lutut kejalan raya hehehe. Abam juga perasan yang Rfs tidak bergoyang atau membuai ketika mengambil selekoh panjang di hiway Karak walaupun meter sudah mencecah 130 kmj. Jadi tiada isu berkaitan yang boleh ditimbulkan dan merisaukan kepada bakal pemilik Rfs di laluan berkonar konar.


Jalan berbukit.

Untuk mencuba kemampuan mendaki bukit abam telah membawa Benelli Rfs melancong santai ke pusat hiburan terbesar Asia iaitu Genting Highland. Disini abam ada rasa sedikit kelemahan kepada Rfs, walaupun menggunakan 3 spark plug abam rasa ada sedikit kelemahan ketika mendaki Genting. Abam banyak mengguna gear 2 dan 3 shj sekali sekala terpaksa bertukar ke gear satu (Tak apalah masalah kecil shj, yang penting abam sampai di puncak Genting dengan selamat dan bergaya bersama Benelli Rfs).


 Ringkasan/keistimewaan Benelli Rfs

Benelli sebuah motorsikal yang dikeluarkan di negara China tetapi telah mendapat tahap piawaian "EURO 3". Tangki petrolnya yang berkapasiti 4.8 liter adalah yang terbesar dalam segmen Moped 150cc. Benelli Rfs ini dipasang dengan enjin 4-lejang bersesaran 149.8cc SOHC. Dengan memiliki kotak gear 6 speed, ia mampu menghasilkan15.5 kuasa kuda pada 8,500rpm dan tork puncak 13Nm (7,000rpm). Kelajuan maksimum Rfs adalah sekitar 135 hingga 140kmj. (Bergantung kepada rider). Rim aloi untuk Rfs adalah bersaiz 17-inci. Tayar hadapan bersaiz 70/90 manakala 120/70 pada bahagian belakang. Manakala berat Rfs hanya 115 kg. Penggunaan petrol seperti lain lain jenama motorsikal, jika dibawa laju pasti akan menyedut minyak.

Keistimewaan Benelli Rfs.

1. Penggunaan 3 spark plug
2. Fork terbalik (usd)
3. Dua pump pada brek hadapan
4. Signal kecemasan
5. Ada 3 cara membuka seat
6. Tangki petrol besar 4.8 ltr
7. Lampu depan Led
8. Tiada penyangkok helmet dibawah seat
9. Harga murah (+- Rm8k)
10. Tiada kick starter
11. 6 gear kelajuan.

Terima kasih Mr Gan Ee Tiong @Ee Tiong Motor Jln Pahang.
#Fb Benelli Rfs 150i Yamaha Y15 Honda Rs 150R Belang 150

No comments:

Perjalanan

"Iron Butt Ride 1600 Kilometer" Asri Mohd AsriMalaysia

Ride solo "Ride Iron Butt 1600 Kilometer" *1609 Kilometer *20 jam 40 minit * Modenas RS200 Kuala Lumpur - Dang Bay Johor...